Fel i CBSV

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Aug 27 15:18:08 CEST 2006

I kommentaren till WDC 36 i CBSV 1 står att Barks
i den serien använder Kajsa Anka för första
gången. I kommentaren till WDC 64 i CBSV 3 står det samma sak. Hmmm.

Föga oväntat är den tidigare kommentaren den
korrekta. Felet uppstod när jag hade för bråttom
med att skriva av en uppgift ur Michael Barriers
bok om Carl Barks. Det finns en sida på Barriers
sajt där han själv rättar den uppgiften (och
andra småfel i boken). Jag kände mycket väl till
denna sida, men hade slarvat med att föra in
rättelserna i mitt exemplar av boken. Och sen gick det för fort.

Så kan det gå. Jag är säker på att det finns fler
siffer- eller sakfel i CBSV, och jag är dessvärre
lika säker på att ännu fler kommer att dyka upp i
kommande band. Än en gång uppmuntrar jag alla
läsare att leta efter fel, särskilt i
register/kommentardelen men även på andra
ställen, och meddela dem till mig - gärna till
hela ankismlistan. Vi ska försöka samla ihop så
många rättelser som möjligt och publicera dem i slutet av utgåvan.

Tack för all hjälp. (Fast jag medger att jag är
lite förvånad över att fler läsare inte har
upptäckt ett så tydligt misstag som t.ex. det
ovan refererade. Jag hade räknat med att en stor
del av läsekretsen skulle vara inbitna experter
som ivrigt skulle kasta sig över varenda siffra
på jakt efter ofullständigheter och fel. Men det är inte för sent än! :-) )