Manuel Gonzales

Bror Hellman m8100 at abc.se
Mon Aug 28 15:03:35 CEST 2006

Manuel Gonzales höll på i många år och tecknade strippserier för.. KFS?
Nåja, det blev några strippar genom åren. Skall jag vara ärlig så tycker jag
att han tacklade av mot slutet.

Jag har två bilder på Seriewikin som jag inte vill låta er missa:
http://www.seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Manuel_Gonzales

Ludde-bilden är ganska sen 60-tal tror jag - Pluto-bilden är från 1948.

Framförallt är det Pluto-rutan jag bara måste visa för andra ankister.
Vilken dynamik!  Vilken skillnad mot hans senare alster. Det är egentligen
bara på katten i trädet man känner igen den "klassiske" Gonzales.

Jag förstår att om man bara läst 60-70 tals Ludde-strippar av Gonzales
så underskattar man honom ordentligt. Han är ju inte alls lika känd som
Gottfredson och Barks, men jag tycker nog att när Gonzales var som bäst
så var han helt i klass med de andra riktigt stora.

Någon som inte håller med mig?

  // Steamboat Willie