Hjälp med figurnamn

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Mars 15 17:18:50 CET 2006

Vänner ankister!

Jag behöver hjälp med de svenska namnen på några
semi-obskyra figurer av Romano Scarpa, som bara
har förekommit på svenska några enstaka gånger.
Enligt INDUCKS, som för det mesta har rätt, ska
de finnas i nedan angivna nummer av Kalle Ankas Pocket.

* I KAP 48 ska det finnas en serie som heter
"Kampen om guldet". I den ska det vara några
rymdvarelser som på italienska heter "i
Paperoidi". Har de något svenskt namn i den
serien? Kanske nämns de också i den jättelånga
OS-serien i KAP 98. Säkert inte med samma namn, men heter de något där?

* I KAP 123 ska det finnas en serie som heter
"Hoppgrodorna". Där ska det finnas en afrikansk
drottning som på italienska heter Zenobia. Vad
heter hon på svenska? Och vad heter här den lilla
korpen (Bruto), som är adoptivson (?) till Korpus
(?)? Och vad heter Svarte-Petters kusin
(Plottigat)? Om nu alla de här figurerna förekommer med namn i denna serie.

Jag hoppas att det finns någon trogen pocketist
här på listan som har tid och lust att slå upp de
här serierna och se om det går att besvara frågorna. Tack och kvack på förhand!