SV: Tryckfel CBSV 3?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon May 8 19:42:01 CEST 2006

Mats Jönsson:

>Mitt register verkar riktigt, jag har bara en
>seriehänvisning till sidan 191 och en till sidan
>201. När det gäller serierna på sidorna 211 och 221
>vet
>jag inte vilken som är vilken och kan därför inte
>avgöra om de är i korrekt ordning eller inte.

Oj, är det verkligen möjligt att felet har
rättats i en del av upplagan? Det verkar
konstigt, men uppenbarligen är det sant. Då måste
någon bakom mig i kedjan ha upptäckt felen i
sista stund. Eller kanske ska vi säga "näst sista
stund" ... för lika uppenbart har de inte hunnit
ändrats i hela upplagan. Jag har inget minne av
att jag hörde något om detta när det hände, men
jag ska försöka kolla upp vad som kan ha hänt.

Felen i mitt exemplar är alltså på sidan 272 i
bok nr III, vänstra spalten. Serierna från WDC nr
68-72 ska börja på, respektive, sid 181, 191,
201, 211, 221. I boken står det, uppifrån och
ner: 181, 201, 201, 221, 211. Tre fel av fem
alltså, i den spalten. Man kan jämföra med
innehållsförteckningen på sidan 7. Den ser ut att
vara riktig, i alla fall på de punkterna.

>Däremot har jag flera sidor på norska istället för
>svenska. Det går lättast att se på att det står
>"Carl Barks samlede verk" högst upp istället för "Carl
>Barks samlade verk".
>Sidorna 209-224 är på norska och jag kommer att
>begära att den blir utbytt.

Det gör du rätt i. Så är det inte i min bok, och
det måste vara ett bindningsfel som
förhoppningsvis bara gäller en del av upplagan.

Det finns tydligen anledning att bläddra igenom
böckerna rätt så noga när man får dem.