Bror Hurtig och Lustig

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons May 10 11:07:37 CEST 2006

Kjell C:

>Vem är vem av bröderna Hurtig och Lustig?
>Jag har möjligen hittat ett svar i spelkorten i KA 31 och 33/1961,
>där Bror Lustig är den som spelar fiol och Bror Hurtig spelar flöjt.
>Frågan är om detta är riktigt. Det kan ju vara så att redaktionen bara har
>gissat.
>Finns det någon som kan bekräfta detta? Helst från någon serie.

Jag kan bidra med information om serier i KA &
C:o efter 1990, då jag blev datoriserad och
började spara mina inlämnade textfiler.

Då ser jag att jag har omnämnt Bror Lustig
och/eller Bror Hurtig i följande nummer, dock
utan att skilja dem åt inbördes: KA 16/91, 23-24/98, 51-52/03 och 5/04.

Jaså, var det inte det frågan gällde. Jaha, då
får vi plocka fram den stora kanonen då. I den
holländska serien "Telefånigt" (H 97198), som
gick i KA 16-17/2003, fanns det anledning att
skilja på dem. Det var nästan nödvändigt för
manusets skull. Jag skrev en anteckning om att
jag aldrig hade försökt detta vågstycke tidigare,
men att jag tänkte sticka ut näbben och försöka.
Jag citerar mig själv: "Helt iskallt chansar jag
på att det passar med turordningen som man
normalt läser namnen på svenska resp. engelska.
Det borde vara minst 50 % chans att bli rätt."

Och så lät jag grisen med flöjten presentera sig
som "Bror Hurtig". En sån fantastisk tur man har,
det stämmer ju med Kjells spelkort från 1961.

Men vet ni vad ... och detta upptäckte jag NU,
medan jag skriver inlägget ... på nästa sida, när
vargen har fångat grisarna, säger Lilla Vargen:
"Och här är Bror Hurtigs fela! Kära nån!" Alltså
FIOLEN är upphittad, fast det nyss var FLÖJTAREN
som var Hurtig! (Det såg man på kläderna.)

Ho-ho. Vilken fantastisk klåpare man är, ska det
inte ens gå att hålla reda på ett epokgörande,
aldrig tidigare fattat beslut från en sida till
en annan ... och här gnäller man på översättare
som tappar bort namn med tio års mellanrum ...
och ingen redaktör upptäckte nåt, och ingen
läsare srev och klagade (som jag fick veta i alla fall) ... hohoho........

Då kan man ju säga, rent vetenskapligt, att det
fortfarande finns lika goda argument för båda
möjligheterna. Ingenting har alltså hänt. Eller
så kan man anta att den förvirrade Lilla Vargen,
i sin chock över att grisarna är fångade, blandar
ihop namnen på sina vänner. Det kanske är mer
sannolikt än att han själv skulle presentera sig med fel namn?

Ja, jösses. Det är nog allt jag kan bidra med
till forskningen. Om hurtig- och lustigheter i
tidigare årgångar kan jag inte säga något. De kan
mycket väl ha förekommit och i så fall ha stämt
hur bra eller dåligt som helst med ovanstående rappakalja.