Talande tänder

Johan Andersson erulelyan at gmail.com
Mon Okt 30 19:43:21 CET 2006

Hejsan!

Jag såg nyligen på det andra avsnittet av Fråga Anders och Måns, där de försöker
besvara allmänhetens mer eller mindre knäppa frågor om allt möjligt. Denna gång
gällde det bland annat en uppgift om att det skulle vara möjligt att
ta emot radioutsändningar i tänderna. En expert intervjuades och
medgav att
amalgamfyllningar i tänderna teoretiskt sett kunde fungera som radiomottagare.
De två progamledarna utförde därefter ett, i mitt tycke hastigt och
inte särskilt bra
genomfört, test, vars resultat blev negativt.

Nu till saken: ämnet påminde mig om en gammal rolig Paul Murry-serie som jag
läste när jag var liten knatte. Däri får Långben en tand lagad med en
ny sorts fyllning,
vilket gör att han helt plötsligt börjar få in både radioprogram och
amatörradiosändningar
i munnen! Jag letade lite på Inducks och kom fram till att det är
serien "Den talande
tanden" (WDC 389-05), publicerad i KA 1974, nr 37-39 och repriserad i KA 1991,
nr 33-35 (vilket var den som jag hade läst).

För er som vill se programmet, så finns det på SVT:s webbplats. Annars
vore teorin
någonting för exempelvis Discovery-programmet Mythbusters att ta upp
och undersöka
på ett kanske litet mer vetenskapligt sätt.

Kvackliga hälsningar,
Koll. 2461 Johan Andersson

Johan Andersson
Drevervägen 89