Barks med nya teckningar

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Sep 29 17:25:46 CEST 2006

Andreas:

>I veckans nummer av Kalle Anka & C:o (nr 40, som
>prenumeranter fick idag och finns i affärerna på
>tisdag 3 oktober) finns serien Gröngölingarna:
>Hjälpgärning i jätteformat (D 2005-013). Tyvärr
>är I.N.D.U.C.K.S. stängd för underhåll så att
>söka efter serien är ingen idé. Nåväl, det
>intressanta är Credistarna (eller vad det nu
>heter på svenska): Manus och skisser: Carl Barks
>(USA 1970). Nya teckningar: Daan Jippes. Ej tidigare publicerad i Sverige.

Hm, det är ju jag som skriver de där credistarna
eller vad det heter på svenska. Låt mig se om jag
möjligen kan ha haft en tanke bakom
formuleringarna, eller om jag blixtsnabbt kan hitta på en i efterhand.

Förmodligen brukar jag tänka som så att dessa
creditrader inte är rätt plats att bre ut sig i
detalj över exakt var och hur en serie har varit
publicerad första gången. Jag brukar nöja mig med
land och årtal för originalpubliceringen (till
skillnad från t.ex. Hall of Fame-böckerna, där vi
ibland kan få med såna detaljer som originalets
titel och exakta första publikation).

Däremot ägnar jag mer utrymme i KA åt tidigare
svenska publiceringar. Antagligen inbillar jag
mig att sånt är mer intressant för svenska läsare
- ingen vet om det stämmer. Och då kommer jag
osökt in på nästa stycke i frågan:

>Jag vet att det tidigare givits ut barksmanus
>tecknade av åtminstone Strobl, Vicar och van
>Horn. Några av dessa har senare tecknats om av
>Jippes i mer Barks-aktig stil, men då har det
>stått "tidigare publicerad med andra
>teckningar". Det verkar som om denna serie inte haft tackningar förrän nu.

Mycket riktigt brukar jag skriva så när serien
förut har varit publicerad på svenska. Det finns
flera exempel på det, t.ex. Gröngölingsserier i
KA 13/02, 27/02 och 46/05. När serien inte har
gått på svenska förut finns det ingen lika
naturlig plats för detta. Om Jippes teckningar
har gått förut i t.ex. Holland, så brukar jag
ange årtal för det om jag kan. Årtalet för första
publicering av Barks manus vill jag också ange.
Om man då kan se att dessa årtal skiljer sig åt,
har man en chans att gissa att det nog var andra teckningar första gången.

Om däremot Jippes har gjort teckningarna direkt
åt Egmont publiceras de rimligen för första
gången när de nu kommer i KA (med
systerpublikationer). Då kan jag skriva "nya
teckningar" för att antyda att det var andra
teckningar den gången serien först kom ut, i det
här fallet 1970 (årtalet står med vid
manusangivelsen). Mer detaljerade beskrivningar
får som sagt anstå exempelvis till Hall of Fame,
vars volym nr 13 som en händelse handlar om Barks och Jippes.

Dessa senare typer av credits finns i t.ex. KA
47/02, 3/03, 8/03 och 35/03. Jag har nog inte
lyckats skriva exakt konsekvent varje gång, men
jag har säkert tittat på de tidigare när jag
bestämde hur jag ville skriva den här gången. Sen
är det klart att man skulle kunna vara ännu
tydligare även i KA, men det finns en gräns för
utrymmet och också för ambitionen. Det känns
vettigare att lägga lite mer krut på
"lyxutgåvorna". (Egentligen är det nog bara
meningen att man ska ange tecknare och författare
till serierna i KA & C:o, men jag brukar försöka
att lägga till lite grann för de äldre serierna i alla fall.)

>Mina frågor är nu:
>1. Är detta första gången serien publicerats någonsin i Världen?
>2. Finns det fler Barksmanus som saknar
>teckningar och därför inte ännu publicerats?

Alla Barks Gröngölingsmanus i JW nr 6-25 (totalt
24 serier) gavs ut med andra teckningar då, i
början av 70-talet. Åtta av dessa, om jag räknar
rätt, kom i Sverige de närmast följande åren.
Senare påbörjade Daan Jippes ett ospecificerat
jätteprojekt med att nyteckna allihop i Barks
anda. Detta projekt pågår fortfarande, nu något
mer specificerat, och det är ännu några stycken
kvar. När en är färdig ges den vanligen ut, och
det har alltså hänt lite då och då sen 90-talet.
Jag tror att vi har haft ca 16 i Sverige än så
länge. Med denna bakgrund finns det god anledning
förmoda att även de återstående kommer att dyka
upp, om vi ger vännen Jippes lite tid.

Om annat än gröngölingar talar jag icke nu.