Re: Kalle Anka för första gången i Sverige?

Anders Berglund anders.blund at gmail.com
Sat Aug 25 21:19:38 CEST 2007

Som du märker av den tunna bunten svarsmail på dina frågor finns det
fortfarande stora kunskapsluckor i den svenska ankismens historia. Jag har
själv gjort några försök att hitta svaret på din andra fråga, men inte
heller kommit längre än till att det antagligen var den som översatte Micky
Mus-serien i Hemmets Veckotidning som hittade på namnet Kalle Anka. Om det
förekom tidigare i filmöversättningar återstår förstås att utesluta, men jag
håller det inte för troligt, och det på den grunden att Hemmets
Veckotidning-översättaren ju överlag inte verkade ta intryck av andra, redan
befintliga översättningar. Hela persongalleriet i den versionen har ju namn
som avviker från alla andra: Micky Mus, Molly (Mimmi), Moppe (Långben) ...
Kalle Anka - som ju också är en rätt oväntad översättning, oallitterrerad
som den är - passar helt enkelt bra in i det mönstret. Det märkliga är
snarare att det var det enda av HV-namnen som i stället blev etablerat i
omvärlden.

Vem denna person var vet jag däremot inte, tyvärr. Jag försökte för flera år
sedan ringa HV och fråga om de kunde ge mig namn på någon som jobbade där
under 30-talet, men nådde ingen framgång med det. Jag har inte heller hört
om någon annan som fått fram något.

Däremot lär den person som översatte disneyserierna på Bull's på 1930-talet
ha varit en viss Erwin Falking (1891-1956), enligt en vänlig och meddelsam
pensionär som känt honom väl och som jag pratade med på 80-talet (jag har
anteckningar någonstans - kontakten förmedlad av Rolf Lindby). Det skulle
med andra ord kunna vara han som gett några av disneyfigurerna deras
sedermera etablerade svenska namn, men här kommer förstås
"namnen-borde-funnits-tidigare-i-filmöversättningar"-problemet in igen.

För att kort summera: vi vet helt enkelt inte. Till filminstitutet och
forska!

När jag nu svarat "vet inte" på fråga B, svarar jag "B" på A.

/Anders