Fnattar?

Karl-Erik Lindkvist caltex at algonet.se
Sön Aug 26 20:16:42 CEST 2007

I "Äventyr på Bombfågelön" i Kalle Anka &amp; C:o 36/1959 presenteras för övrigt vår tre trillingvänner och deras vårdnadshavare som "Herr Kalle Anka och hans brorsöner Knatte, Tjatte och Fnatt!" <sic!>. Är den unik?

Det borde den vara, eftersom det i det amerikanska originalet står "Huey, Dewey and Louise" på vilket denne knatte argt replikerar "That's Louie!". En avsiktlig felaktighet, alltså. (Men förbehåll för felcitering, jag har inte källan tillgänglig i Västerås. Men mitt gräsliga minne har väl aldrig haft fel hittills...?)