Knattar och färger

Stefan Persson spe at inducks.org
Fre Dec 28 15:00:45 CET 2007

S Diös skrev:
> Band V, sid 69:
>
> Man kan argumentera för ett färgfel på Knattarnas
> mössor. Enligt dialogen verkar det vara Knatte
> (Huey) som kör traktorn; men han är här klädd i
> rött. På de flesta andra ställen i CBSV har
> Knatte (hoppas vi) den blå mössan. Traditionellt
> har det i alla år varit omöjligt att ge Knattarna
> egna mössfärger, men vi har gjort en ansträngning
> att hålla det så konsekvent som möjligt inom det
> här bokverket i alla fall. Ändå är jag säker på
> att det finns andra ställen utöver detta där det inte har fungerat.

I vissa sammanhang verkar Disney försöka standardisera färgera på annat vis:
* Huey = rött
* Dewey = blått
* Louie = grönt

Den kombinationen av färger och knattar användes i bland annat
DuckTales-filmerna. Men nu säger du alltså att Huey är klädd i blått i
CBSV?

En annan fråga är hur man ska översätta knattarnas namn till svenska:
Huey = Fnatte
Dewey = Knatte
Louie = Tjatte
eller