Översättare Kalle Anka & C:o

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Jan 10 17:01:57 CET 2007

Undertecknad har översatt/redigerat serierna till
alla nummer av Kalle Anka & C:o sedan nr 50/1985,
med undantag av vissa bilagor (varav en strängt
taget bör räknas som ett eget nummer). (Undantag
också för vissa deckargåtor, extrastrippar och
liknande redaktionellt material, om någon vill vara petig.)

Under år 2007 kommer detta att varieras. Reine
Mårtensson kommer att översätta minst ett nummer,
troligtvis (och förhoppningsvis) flera. Reines
första nummer blir KA nr 9/2007; därefter är det
ännu oklart vad som kommer att ske och hur fördelningen kommer att göras.

Reine Mårtensson är en duktig och spirituell
textmakare som bl.a. har översatt Musse Pigg &
C:o under många år. Den tidningen har som policy
att nyöversätta alla repriser; den som är nyfiken
kan alltså lätt jämföra Reines texter med de
tidigare översättningarna av samma serier,
däribland ofta mina. Själv vilar jag tryggt i
förvissningen att allt kommer att bli bra. Om
läsarna över huvud taget märker någon skillnad,
blir det säkert inte till det sämre.

Men ankister har ju en tendens att vara petiga
med detaljer och samla på sidoinformation. Jag
ser mig därför föranledd att meddela listan denna
händelse, redan innan den inträffar. När jag vet
mer om den fortsatta utvecklingen kan det mycket
väl hända att jag informerar om det också.

Kvack så länge.