Re: Kalle på KA42/60

Kjell Croné kcr at inducks.org
Ons Jan 24 18:28:15 CET 2007

Germund:
> Jag tror att Kalle på det här omslaget är hämtat från
> en ruta i någon av Barks serier:
> http://coa.inducks.org/story.php/x/D++++60-40
> Knattarna kommer också från en (identifierad) Barksruta

Janne:
> en ruta i WDC 206-02,
> dvs "Den Store Hotelldirektören" (KA 10-76)

Bra! Det är den 4:e rutan på sida 3 i denna historia.

Varifrån Kalle är hämtad har jag ingen aning om,
men detta omslag är troligen tecknat av  Nils Rydahl och jag misstänker att
alla hans omslag,
eller åtminståne alla fram till ca 1970, är tagna från andra serier.
Jag har själv upptäckt ett 10-tal sådana "lån".
Den som tycker detta är kul,
får gärna leta upp alla Rydahl-omslag och försöka klura varifrån de är
hämtade.
Många av dem har redan sådan information i Inducks,
men om ni hittar något nytt får ni gärna meddela detta här.

/Kjell