Bell Anka?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Juli 30 10:06:08 CEST 2007

Vänner ankister!

Nu behöver jag hjälp av någon med långt minne
eller djupa seriearkiv. Det gäller figuren Bell
Anka (Belle Duck), som enligt INDUCKS har
förekommit i Sverige tre gånger. (Jag minns
figuren och hade kanske gissat att det var flera.
Jag minns också att jag har sett en serie där
namnet stavas Belle, med e på slutet, även på
svenska, men det spelar inte så stor roll nu.)

Dessa tre förekomster ska finnas i Walt Disney's
Serier 8/71, Sommarlov -71 resp. Julkul -71. Jag
hör till "rätt" generation och bör ha ägt
samtliga dessa publikationer, men finner inte en
enda av dem nu när jag behöver dem. De har väl
inte överlevt åren, kan man tro. Vad jag behöver
veta är främst vad Bells flodbåt heter på svenska
("Gilden Lily" i original). Man kan väl inte
hoppas att det ska vara samma namn alla tre
gångerna på svenska, om det ens nämns, men
någonstans kanske det finns ett namn.

Om någon kan bistå mig med ett svar på detta så vore jag mycket tacksam.