Gratis Disneyserier

Joakim Gunnarsson sekvenskonst at telia.com
Tis Juni 19 18:07:58 CEST 2007

Har idag sökt på nätet och funnit ett antal ställen där man kan ladda ner och läsa Disneyserier gratis. Allt från Carl Barks samlade verk till Don Rosas serier.
Mycket tagit från svenska utgåvor dessutom.
Kanske några av er som lägger upp dessa finns på denna lista rentav?
Till er som gör det vill jag bara säga en sak: Lägg av!

Begriper ni inte att det ni gör i slutändan påverkar tecknarna och författarna och gör att de får lägre arvoden och får svårt att leva på att göra serier. Om försäljningen minskar så är det med 100% säkerhet de som gör serierna som får lida för det. Varje gång nån väljer att ladda ner en Don Rosa-serie istället för att köpa den drabbar det i förlängningen Rosa och alla andra inblandade i produktionen. Allt från redaktörer till översättare och textare.
Att scanna in material och till handahålla det gratis är inte bara korkat, det är dessutom olagligt.

Så en vädjan: Känner du till någon som lägger upp Disneymaterial på nätet så bojkotta det hela. Anmäl eller rapportera så vi även i fortsättningen kan få läsa nyproducerade serier.

Jag är bara lite arg över den korkade massa som förutsätter att allt ska vara gratis på bekostnad av kreatörerna. Fast det har ni nog märkt om ni läst så här långt. ;)

/Joakim Gunnarsson, serieskapare.