Gratis Disneyserier

Erik Bergwall erik.bergwall at gmail.com
Tis Juni 19 20:24:55 CEST 2007

Först vill jag säga att jag håller med Joakim om vad han säger, det är
klart att man inte ska lägga upp hela serier för nedladdning, ännu
mindre ladda ned dem själv för att läsa. Vill man läsa får man köpa
såklart.

Men: vad kan detta tänkas bero på? Nu har jag ingen koll på hur långt
Hall of Fame har kommit t.ex., men jag tror att en av anledningarna
till varför man laddar ned serier är för att det är för krångligt att
skaffa dem på vanligt sätt. Förut var det ju i alla fall så att om man
missade en KA&C:O med en Rosa-serie i och de var slut på förlaget blev
det ju genast krångligt att skaffa den (på svenska i alla fall). Och
till viss del också med Barks-serier om vissa Guldböcker inte finns
till försäljning etc.

Överhuvudtaget tror jag att med internetåldern infinner sig en sorts
bekvämlighet. Vem orkar gå och köpa skivor i affär när man kan klicka
på skärmen? Eller hemelektronik eller vad som helst. I viss mån tror
jag samma bekvämlighet orsakar att man lägger upp eller laddar hem
serier. Man "orkar" (bra eller dåligt ord?) helt enkelt inte med de
undersökningar man själv måste göra för att ta reda på i vilken
bok/tidning serien man vill ha finns och så vidare.

Jag vet inte vilka möjligheter som finns i dagens läge, men något jag
skulle välkomna är om det fanns en seriebutik på webben med serier man
kunde köpa (ladda ned) i bra kvalité så man kunde skriva ut om man
ville själv, eller bara läsa på skärmen. Visst tror jag det finns folk
här (på listan) som för allt i världen inte skulle vilja göra det utan
hellre läser i riktiga utgåvor på papper, men eftersom vi tydligen har
ett problem med olaglig gratis utgivning på internet finns det säkert
en marknad, om än kanske inte så stor, för serienedladdning. Jag
skulle nog handla ganska mycket på en sådan butik. Man slipper ju de
andra serierna som följer med i en tidning, och det blir mycket
billigare än att köpa en bok. Så en seriebutik på webben med digitala
filer tycker jag vore en utomordentligt bra idé, även om det bara är
just en idé utan någon som helst bakgrundskoll. Om det fanns ett stort
utbud skulle det ju vara hur kul som helst att botanisera i en sådan
butik, tycker jag.

Erik