Barks i Kalle Ankas Bokklub?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Mars 1 10:29:30 CET 2007

A C Sivebaek  (osignerat, men jag känner nog igen dig!):

>Har kalle en bokklub i Sverige? det har han haft i Danmark og Norge siden
>70-tallet. I 90'erne og 2000 er der udkommet en god håndfuld barks-serier
>i denne bogklub-serie - bl.a. Kalle som Brandmand, kalle som postbud, den
>om svømmebassinnet og den om det lille føl - den nyeste er serien om byen
>Omelet - disse Barks-serier er så blevet adapteret til
>børne-bogsfortællinger med tekst og billeder. Jeg vil blot gerne vide om
>disse bøger er udkommet på svensk.

Ja, samma bokserie har funnits länge i Sverige,
säkert lika länge som i Danmark och (gissar jag)
Norge. Den har hetat "Kalle Ankas bokklubb", men
möjligen har hela eller delar av serien numera
bytt namn till "Disneybokklubben". Jag är inte
riktigt säker på precis hur det är.

Men jag vet att jag har översatt ganska många av
dessa böcker, de första redan  1983. Det ser ut
att stå åtminstone ett 60-tal i hyllan bredvid
mig - långt ifrån alla böcker i serien, men en
del i alla fall. Nu arbetar jag inte längre med
dem, men jag känner igen de flesta av de böcker
du nämner. När jag fick en sådan bok att
översätta (en som byggde på en Barks-serie
alltså) tog jag fram resp. serie och försökte som
regel använda samma namn osv som i serien. De
flesta replikerna går inte att använda i ett sånt
sammanhang, men kanske någon formulering ur serierna slank med någonstans.

Jag har funderat på ifall dessa böcker borde
nämnas i registerinformationen när de här
serierna dyker upp i Carl Barks samlade verk. Men
hittills har jag inte tagit med dem, delvis för
att jag inte har någon komplett förteckning.
Vissa liknande böcker nämns dock i registren, så
riktigt konsekvent och fullständigt blir det ju aldrig.