Re: Snövit

Daniel Hofverberg - Dubbningshemsidan daniel at dubbningshemsidan.com.ru
Fre May 4 04:58:55 CEST 2007

Det märkliga är att Svensk filmdatabas uppger att Statens Biografbyrå
censurgranskat filmen vid två tillfällen under 1938 - först 1938-05-27 med
längden 2280 meter; och därefter 1938-09-21 med längden 2230 meter (båda
utan censurklipp). Den förstnämnda granskningen låter oklippt i mina ögon,
då det bara är 4 meter kortare än 1992 års version (vilket jag gissar
innebär olika distributörslogos eller dylikt); men den andra granskningen är
ju definitivt nedklippt av distributören.

Den stora frågan är ju alltså vilken av dessa två censurgranskade versioner
som verkligen användes vid premiären. Mig veterligen var väl
Sverigepremiären den 27 september 1938, och i mina ögon låter det som
aningen kort om tid att hinna få allting klart till bara 6 dagar efter den
andra censurgranskningen, varför jag tycker det verkar mer sannolikt att det
var den oklippta versionen som visades - men omöjligt är det ju inte, så
åtminstone jag kan inte utesluta att det kan ha varit den nedklippta
versionen.

/Daniel Hofverberg

http://www.dubbningshemsidan.com.ru