Köpa film?

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Ons Nov 14 05:59:52 CET 2007

Till de föregående svaren kan jag lägga följande:

Det finns två svenska utgåvor av Musse Piggs julsaga på DVD:
- Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse
- Walt Disney Treasures: Mickey Mouse in Living Colour Volume Two

Även om dessa inte är alldeles nyutgivna finns de fortfarande i handeln,
så det borde inte vara nödvändigt att handla på Tradera. Båda har
engelskt tal och svenskt text, men endast den förstnämnda ("Julfest hos
Musse") har svenskt tal.

Vidare ska det påpekas att i "Julfest hos Musse" saknar filmen sina för-
och eftertexter. I MMILC2 är filmen däremot komplett med för- och
eftertexterna intakta.

Den svenska dubbningen i "Julfest hos Musse" är tyvärr en omdubbning som
gjordes speciellt för den utgåvan. De svenska originalrösterna finns
tyvärr inte på DVD, utan endast på VHS i en utgåva som heter "Musse
Piggs julafton" (den tror jag däremot inte finns kvar i handeln, men den
är ganska vanlig begagnad).

Slutligen kan jag nämna att det även finns en amerikansk (region 1)
DVD-utgåva. Den finns på en DVD som heter "Classic Holiday Stories". Där
har den naturligtvis varken svenskt tal eller text.