Re: "Tre små grisar"

Anders Berglund anders.blund at gmail.com
Tors Nov 29 00:16:13 CET 2007

Vet inget om just detta, men tog tacksamt in länken till filmdatabasen, och
hittade där att den första Musse Pigg-filmen tycks ha haft svensk premiär
först på sensommaren 1930, och ingen annan av de tidiga filmerna tycks
heller ha visats så tidigt som i mars. I så fall skulle man med viss
säkerhet kunna konstatera att det var i Stockholms Dagblad han verkligen
förekom i svensk språkdräkt för första gången och att han då - och där -
döptes till "Musse Pigg".

Jag har inte sett detta slås fast tidigare, men jag antar att det finns
andra på listan som har tittat i den databasen före mig. Har jag förbisett
något?

(Men fortfarande kvarstår att titta på originalversionen av "Den kloka
hönan", som hade sverigepremiär 17/12 1934, för att se vad "Donald Duck"
kallades där. Det var ju före seriepremiären på våren 1935 - eller hur,
Stefan P?)

/Anders

Steamboat Willie

   *Produktionsland * USA   *Premiärår * 1928    *Regi * Walt
Disney<http://193.10.144.135/Movie/%28hhcoe5mhcpilul45l4wbkx45%29/Person.aspx?Id=135128>,
Ub
Iwerks<http://193.10.144.135/Movie/%28hhcoe5mhcpilul45l4wbkx45%29/Person.aspx?Id=148651>
*Filmtyp * Kortfilm