Sv: Rostad räkost i Costa Rica

Mats Nilsson Mats.Nilsson at sth.kth.se
Fre Okt 19 07:05:40 CEST 2007

                    Hej!

Det citatet kommer från "Vildhundarnas drottning" ("The queen of the
wild dog pack"). Finns på svenska bl. a i guldbok nr 9. Det är Farbror
Joakim som säger detta (och en hel del annat) när han är irriterad över
att hans affärer går dåligt.  I samma serie finns en mängd lysande
sångtexter, sjungna av Teddy Tontratt, den otämjda trumhinnetitanen
från Tweedbyx-on-the-Thames.

/Koll. 2348 Mats Nilsson

Hej!

Jag läste följande citat, i en så kallad blogg som tar upp några
ankistiska
uttryck (hittade dit från en länk i ett gammalt Ankism-inlägg):

"Och i Costa Rica bråkar de för att min rika råkost råkar kosta mer än
rostad räkost."
(från http://www.crusoe.se/blogg/index.php?p=430)

Nu undrar jag: Vilken serie kommer uttrycket från, och varför säger vem
så?

M.v.h. Koll 2114,
Andreas Jansson