Ingen favorit?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Apr 29 11:31:01 CEST 2008

Anders Berglund har ställt en högst berättigad
fråga som jag inser är riktad till mig, men jag
har inte kunnat svara tidigare eftersom jag har
varit bortrest. Jag citerar frågan och ska
därefter ge mitt ynkliga försök till svar.

>Murryfortsättningsserien "Elden är lös"
>återtrycktes häromnyssens, i KA & C:o nr. 10-12
>2008. Under titeln stod det "Repris". Alltså
>inte med något inledande "Favorit i"!
>Jahaja, tänkte jag, en liten revolution i det
>tysta, att det gamla uttrycket drabbats av
>förändringens kvastar. Men till min förvåning
>upptäckte jag att serien "Farbror Joakim och
>några fula fiskar" i samma nummer betecknades
>som "Favorit i repris", liksom Don
>Rosa-fortsättningen "I tyngdlagens namn"
>(13-14/2008). En Piff & Puff-serie i nummer 11
>fick däremot också nöja sig med ett vanligt simpelt "Repris".

> [...]

Till att börja med kan vi konstatera att det i år
är påtagligt fler repriser i vecko-KA än förr i
tiden. Det brukar vara minst en per nummer, ofta
flera. Jag vet inte om det finns en helt entydig
orsak. Det kan vara ett tillfälligt sätt att fira
tidningens 60-årsjubileum, dvs man vill i varje
nummer visa axplock från olika epoker ur
magasinets långa historia. Det kan vara en
avsiktlig förändring i den allmänna
utgivningspolitiken, dvs man tycker att det
generellt är bra att blanda det nya med det
gamla. Eller så kan det vara en ekonomisk fråga
eftersom det rimligen är billigare att återtrycka
färdiga serier. Jag kan tillägga att de flesta
beslut av den här typen fattas gemensamt för
Skandinavien, eftersom samma serier normalt ges
ut i Norge, Danmark och Sverige. Så det är sällan
den svenska redaktionens resonemang som styr serieurvalet i KA & C:o.

Däremot är det den svenska redaktionens sak att
presentera serierna i den egna tidningen. Frågan
väcktes huruvida det klassiska begreppet "Favorit
i repris" skulle riskera att urvattnas nu när det
kommer repriser så ofta. Man tyckte då att det
kunde vara rimligt att bara kalla vissa repriser
för "Favoriter". Det kan låta bra på papperet
(jag höll själv med om det), men vem ska bestämma
vilka serier som får den äran, medan vissa bara
får vara V.S.U.R. (Vanliga Simpla Usla Repriser)?
Det är ju på ett sätt som att kvalitetsstämpla
dem offentligt. Och hur usel t.ex. jag tycker att
en viss serie är, och hur förvånad jag än kan bli
över att man väljer att reprisera just den, så
kan man vara säker på att andra läsare som växte
upp under den perioden minns den med kärlek och ömhet.

Resultatet är som synes en viss förvirring. Jag
tror inte att vi själva har bestämt oss ännu för
precis hur vi vill ha det; jag har i alla fall
inte fått några fler instruktioner än att vi
skulle pröva att bara kalla vissa repriser för
favoriter, och det är minst ett par månader sedan
nu. Jag finner det svårt att sätta mig till doms
över detta urval, men när jag lämnar in texterna
försöker jag väl att skriva "favorit" åtminstone
på äldre amerikanska serier samt serier av Don
Rosa. Jag vet inte hur konsekvent jag själv har
genomfört detta, och jag har inte följt hur det
sedan har presenterats i tidningen.

Det kanske stabiliserar sig framöver, men för
närvarande kan jag inte mer än erkänna
förvirringen och förklara mig delvis medskyldig.