Julprogrammet (Var: ang restaurering och dubbning - DVD)

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Sön Jan 20 20:15:44 CET 2008

Efter Anders Olssons utläggning om julprogrammet och Disneyland-serien skrev jag

> Nu är jag helt nöjd.

men då hade jag redan hunnit beställa fram några årgångar Röster i
Radio-TV själv, så när jag ändå gjort det så läste jag i dom också och
kan bekräfta. Jag försökte en del att förstå i vilken ordning SVT
sände Disneyland, men det verkade rätt godtyckligt. (Men jag lade inte
ner väldigt mycket energi på det och det var inte alltid lätt att veta
vilket avsnitt de svenska titlarna motsvarade.)

När jag bläddrade i tidningarna hittade jag förstås en massa annat
roligt. Ankistiskt innehåll finns bland annat i en artikel av Gits
Olsson i 52/1959 om klagomuren. När detta reportage skrevs ringde
någon in och klagade på det pågående Disneyland. En husmor vill att de
"genast ska klippa bort den där otäcka anden som pratar i Disneyland.
Mina barn gråter." Totalt ringer sex föräldrar och klagar på den
otäcka anden som "inte har i ett barnprogram att göra". Det tycks som
om avsnittet var "Magic and Music" (4-22) och den hemska anden var nog
anden i spegeln (från Snövit) som presenterade.

Artikeln heter "Rör inte Kalle Anka!" En söndag 1958 så drog Nordiska
rådets förhandlingar nämligen över så att Disneyland utgick! "300
svenska män flög den här söndagen som retade tigrar upp ur
TV-fåtöljerna, kastade sig på telefonerna och blockerade växeln på
Valhallavägen. De grät, de förbannade, de hotade, och sägande sig ömma
för de små barnen lovade många att personligen infinna sig på A 1 för
att vrida näsan av de programansvariga." (Normalt var vid denna tid ca
20 samtal per kväll.)

/699 (som mest fastnade i oankistiska texter från en tid när "hela
TV-Sverige grubblar över mysteriet med Humle och Dumle")