Kalle Anka & C:o... igen.

-= Steamboat Willie =- m8100 at abc.se
Tis Juni 17 17:21:46 CEST 2008

Jag har just fått Kalle Anka & C:o nr 26/2008.

Jag lade precis en prenumeration på blaskan (min första sedan... eh.. 1982)
och jag msåte säga att jag inte ångrar mig...  Det här numret har flera
saker som är intressanta. Förutom en ungdomsbild på Kiera Knightley (känd
från Disneys Piratfilmer) så får man här läsa (för första gången på Svenska)
"Dr Oofgay's Secret Serum" eller "Doktor Stollbolls säsllsamma serum" i
Stefan Diös översättning som är detta nummers följetongsserie.

En gammal klassisk Musse Pigg-serie som gjordes av både Gottfredson
(skisser) och Taliaferro (tusch) i samarbete. Bara det är värt att höja på
ögonbrynen för. Historien är kodad ZM 006 i INDUCKS om någon undrade.

En annan fin serie är Stål-Kalle möter superskurkarna som är gjord förra
året av Giorgio Salati, Riccardo Secchi och Roberto Vian.  Speciellt Roberto
Vian är värd att notera då han har anlag för att bli en riktigt stor
ank-tecknare om han fortsätter att utvecklas. Dock ritar han i en ganska
typisk italiens stil som kan göra att han försvinner bland alla italienska
dussin-tecknare. Översättare är Kaija Olausson enligt marginalmullen på
första sidan, och utan att kunna läsa originalet så är jag helt nöjd med
språket i serien.

Nästa stora skräll är en väldigt fin Ank-serie av ingen mindre än Paul
Murry. "En Ädling bland ankor" i Axel Norbecks eminenta översättning. Det
känns lite ovant med Ankor av Murry, men det är nog därför som denna serie
är värd att notera. INDUCKS-koden är W DD   30-04.

 // Steamboat Willie