Kalle Anka och c:o 27.. Tummen ner..

Germund von Wowern germund_vw at yahoo.com
Tors Juni 26 17:05:33 CEST 2008

Själv tycker jag att variationen av gammalt och nytt, udda och klassiskt, gjort Kalle årgång 2008 till en bättre tidning än på många många år. Visst kan vi som läst kalle i flera decennier irritera oss över repriser och visst kan man diskutera urvalet av repriser, men riktigt bra material *ska* repriseras för att erbjuda en så bra tidning som möjligt även för nya/yngre läsare. Visst var flera av de nyare serierna i KA 27 svagare och rörigare än vanligt, men t.ex. Lilla Vargen-serien av Gil Turner tycker jag är bland allra charmigaste han gjort. Den är ju situationskomik på hög nivå, med fantastiska teckningar (men det är så klart en smaksak).

> "Regnmakaren"
> Det är dock en av de mer repriserade serierna

Förutom CBSV är väl senaste utgåvan från 1979(?) Det känns som väldigt länge sedan. När man planerar en tidning kan man inte ta hänsyn till vilka 30 år gamla tidningar folk kan ha liggandes och hade man tagit hänsyn till CBSV hade man inte kunnat köra något Barks alls.

> Irriterande också att figurer får byta namn
> hela tiden: doktor Laban har bytt namn till
> doktor Stollboll i denna publicering av serien!

Enda andra publicering av denna serie jag kan hitta är i Hemmets veckotidning från 1934 och en så gammal översättning måste göras om i vilket fall som helst. Visst ligger namnet Laban inlagt i Inducks, men med tanke på åldern och hur länge sedan det använts ser jag inget skäl till att inte döpa om figuren till något lämpligare. Mängder av figurer får ett olämpligt eller opassande namn när de impulsdöps vid första publiceringen, varefter namnet ändras vid senare utgåvor. Inducks är ett fantastiskt redskap, men namn/fakta blir inte absoluta sanningar bara för att de är inlagda där.
/G