SV: Kalle Anka och c:o 27.. Tummen ner..

-= Steamboat Willie =- m8100 at abc.se
Fre Juni 27 18:09:03 CEST 2008

> Ptrooo, sakta i backarna här! Det var inte Don
> Rosa utan Geoff Blum som levererade den dräpande
> kommentaren om "moonlighting BBC hacks".

Jag erkänner mig genast rättad. Ursäkta mig!
Det var Blum som talade om BBC hacks och Rosa som
är gudfadern "we may have to shoot him"?

> Nej, han var ute efter de gamla britterna
> som hjälpte till att dra igång Egmonts egen
> produktion på 70-talet och satte igång en
> manustradition som delvis lever kvar än i dag.

Just det!  USCH!

> Ja, jag menar alltså att man inte kan låtsas som
> om det inte är Gröngölingsboken om den tydligt
> har Gröngölingarnas märke på sig. Annars håller
> jag verkligen med dig om att Pat Block borde veta bättre i det fallet.

Du hade kunnat kalla den för "Gröngölingarnas Myrbok", eller
"Stormogulens Stackar och Stackare" eller något annat..
Det förklarar rutermärket i alla fall.. :-)

/.../
>Det är en sång som heter "High Hopes" (jfr text 155)
> där texten går ut på att "an ant can't move a rubber
> tree plant" (jfr text 152). Jag tackar Google för den
> informationen. Men detta var, får jag ju lov att
> säga, en av de mest omöjliga
> översättningsuppgifterna jag har stött på under
> mina 26 år i branschen. Kanske hade jag orkat
> göra ett ärligt försök att lösa det bättre i min
> ungdoms energiska dagar, men jag är inte säker
> på att jag hade lyckats."

I din ungdoms energiska dagar så antar jag att "Balladen
om den kaxiga myran" av Stefan Demert hade varit aktuell,
men, men... Jag vet inte om den texten skulle kunnat fungera,
och i dag är den relativt okänd...

> Hoho, nu är jag säker på att du bara är ute efter
> att skapa debatt! :-) Hur någon kan klaga på att
> det kommer sällsynta vargrepriser av Gil Turner
> går ju bara över min horisont. Min kommentar till
> den serien var: "Mycket, mycket trevligt val av
> repris." Och det står jag gärna fast vid. Det är
> sånt som värmer själen.

Okej... Men jag vidhåller att man kunnat välja
bättre Gil Turner och jämfört med nr. 26 är nr 27
så tråkigt så...

 // Steamboat Willie