Re: Musse-test på SvD

Daniel Hofverberg - Dubbningshemsidan daniel at dubbningshemsidan.se
Tors Nov 20 01:48:39 CET 2008

Jag anser också att frågan om den första Musse Pigg-filmen i SvDs test är
felaktig - hur man än ser på saken, så måste Plane Crazy anses vara den
första filmen. Både IMDb och Wikipedia uppger samma datum som
Disneyshorts.org för båda filmerna, så allting tyder på att Plane Crazy
måste ha släppts först. Och att det var den första Musse-filmen som
producerades råder ingen som helst tvekan om.

Därmed blir också den efterföljande frågan i testet (om vad som var
speciellt med filmen ifråga) och dess svar felaktigt, i och med att Plane
Crazy inte var en ljudfilm från början (det ljud som används i kortfilmen
nuförtiden lades såvitt jag vet på året därpå).

Jag tycker det är dålig stil av SvD att släppa ett sådant test utan att göra
tillräcklig research först.

/Daniel Hofverberg
Dubbningshemsidan

-----