Om interjektioner i KA&Co

Lars Weigl lucidor at gmail.com
Tis Okt 14 21:36:11 CEST 2008

2008/10/14 Stefan Diös <pyas at swipnet.se>:

> [...]
> antingen på att jag inte har tänkt så noga som jag inbillar mig, eller att
> jag har haft någon annan baktanke, eller att någon redaktör har ingripit.
> Och jag skulle gissa att det i så fall är fler undantag så att tjejerna
> skriker OIIIH än att grabbarna skriker IIIIH.
>
> ÅÅÅÅÅH och UUUUUH och OOOOOH kan däremot vem som helst skrika i mitt
> Ankeborg, tror jag. Det gäller att variera sig. Jag har inte satt upp några
> tydligt medvetna regler för sånt, så det var lustigt att du skulle nämna
> just en detalj som jag faktiskt hade tänkt på.

Intressant svar! Jag hade precis för mig att Kalle klämde ur sig ett
rent IIIH i "Spöknatten" (nr.9 2008), men nu när jag ser efter så är
det faktiskt ett O-I-I-I-I. Detta med en översättning av herr Westrin,
så det verkar som att det var lite variation på skriken redan på deras
tid.
Ett annat ljud som är vanligt är IIIICK, som förekommer några gånger i
"En mardröm till havs" (nr. 5 och 6 2008). Det har inte bara använts
till ren rädsla, utan även till förfasan, som i t.ex. en Rosa-serie
där en skräpplockare upptäcker att Joakim har tömt ut en hel sopbil på
gatan.
Jag tror att jag omedvetet har tänkt att bokstavsvalet har angett
graden av rädsla, ju räddare desto mer i falsett.

> Är det alltid fem vokaler före H:et?

Nä. Att döma av min lilla forskningsstund nu så verkar det vara
åtminstone tre och max fem.

/Lars Weigl