Om interjektioner i KA&Co

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Okt 14 23:13:58 CEST 2008

>Ett annat ljud som är vanligt är IIIICK, som förekommer några gånger i
>"En mardröm till havs" (nr. 5 och 6 2008). Det har inte bara använts
>till ren rädsla, utan även till förfasan, som i t.ex. en Rosa-serie
>där en skräpplockare upptäcker att Joakim har tömt ut en hel sopbil på
>gatan.
>Jag tror att jag omedvetet har tänkt att bokstavsvalet har angett
>graden av rädsla, ju räddare desto mer i falsett.

Ja, det kan vara så. ICK kan jag nog använda när
det händer nåt allmänt obehagligt snarare än rent
skräckinjagande, och det kan väl stämma
någorlunda med vad du säger. Men som alltid kan det finnas många undantag.

>Nä. Att döma av min lilla forskningsstund nu så verkar det vara
>åtminstone tre och max fem.

Det kan variera väldigt mycket, beroende på
variabler som utrymme i pratbubblan, grad av
rädsla eller hur många gånger jag råkar trycka på tangenten.