Kvack!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Sep 17 09:14:36 CEST 2008

Tack, tack, kvack och kvack. Och jag ska i min
tur tacka dig, Åsa, för att du lotsade redaktionsmannen vidare till mig.

Jag tror inte att någon ankist ska skämmas om man
inte kan något datum för detta jubileum. Det vore
roligt om Egmont har bedrivit någon forskning och
lyckats fastställa ett datum för första utgåvan,
men det har jag inte fått bekräftat ännu. Ska jag
vara helt ärlig tror jag det är minst lika
sannolikt att de har "chansat" med ett datum för
att det ser bättre ut i marknadsföringen. Lite
som när en stad bestämmer sig för att fira ett
700-årsjubileum inte efter när historikerna tror
att staden verkligen är grundad, utan när
kommunen tycker att det vore lämpligt att hålla ett PR-jippo.

Men det vore ju väldigt kul om jag hade fel i
denna förmodan. Vi får se om jag får veta mer.

I TV-studion sa jag till programledarna före
sändning att jag inte helt vågar lita på datumets
historiska riktighet. Det hade jag också sagt i
sändningen om det hade kommit på tal, men både de
och jag tyckte väl att det fannas annat viktigare (?) att ta upp.

S Diös