Favorit i repris: Kalle Ankas Pocket nr 1

Anders Engwall anders.engwall at comhem.se
Sat Aug 22 16:21:26 CEST 2009

Jag har lekt lite med den den här prisomvandlarsidan

http://www.historia.se/indexprisjamforelse.html

och kommit fram till att 55 kr för en KAP är historiskt sett nog är rätt
dyrt. Äldsta utgåvan jag har i min ägo är nr 5, som 1970 kostade 4,92 vilket
i dagens penningvärde motsvarar 35,85. Den i övrigt dyraste utgåvan jag
hittade i min stickprovsundersökning var andraupplagan av nr 2, som 1975
kostade 9,95 vilket idag motsvarar 49,15.

Se där ett uppslag för ankistisk forskning - prisjämförelse 1948-2009 med
hänsyn till konsumentprisindex. Lite nyfiken blir jag allt på när
tidningarna och pocketarna var som dyrast/billigast.

Några smakprov:

60 öre 1948 = 10,31 2009
75 öre 1955 = 9,69
1 kr 1963 = 9,76
1,50 1971 = 10,11
2,75 1975 = 13,58
3,85 1978 = 14,06
7,70 1987 = 13,83
9,90 1990 = 14,29
15 kr 1994 = 18,10

Det verkar som om det inte bara var bättre förr, det var billigare också.