SV: Årets julbok...

Stefan Persson spe at inducks.org
Sön Dec 13 13:12:23 CET 2009

On 2009-12-13 12:33, -= Steamboat Willie =- wrote:
> Min kritik av förra årest sjulbok var just det att den var fylld av repriser som gått
> i nästan varje julbok sedan 1980... Det slipper man i alla fall i år, och det är en
> bra början.

Fast allra helst ska en julbok vara som den var förra året, då den innehöll
mängder av serier som tidigare bara hade publicerats i Vårt hem / Året runt. Det
fanns visserligen en 2000-talsrepris (från 2005), men i övrigt hade ingen av
serierna publicerats i Kalle Ankas julbok sedan 1985. Dessutom var det bara en
av serierna (den från 2005) som hade publicerats i Kalle Ankas julbok mer än en
gång tidigare. Jag minns att förra årets julbok var en väldigt positiv
överraskning jämfört med vissa tidigare julböcker.

> Nej, och det finns nog skäl till det är jag rädd. Jag försökte kolla med Bulls när
> ZD slutade.. vilken som är den sista... och jag kan inte ens få vilket årtal den
> ev. publicerades.

Den sista serie som Inducks anger som publicerad någonstans är från nyårsdagen
1995, som publicerades i Norsk ukeblad 26/1997. Men det behöver inte vara den
allra sista serien som gjordes: det är väldigt ont om kända publiceringar av de
senare serierna.

> För min del så är de riktigt sena Ank-stripparna (ZD) inte så mycket att hänga i
> julgranen alls, och jag föerdrar nog Taliaferros strippar.

Jag föredrar serier som jag inte redan har läst flera gånger tidigare.

Stefan