SV: Kajsa rimmar på .....

-= Steamboat Willie =- m8100 at abc.se
Ons Juli 22 07:12:11 CEST 2009

> Finns det några fler klassiska repliker från hennes penna?

Jag brukar inte riktigt hålla reda på vem som skrivit vad förutom när det
gäller vissa namn... men jag tror att de här klassiska replikerna nedan är
Emondare. (Fast ni får gärna rätta mig om jag har fel...) Hon är framförallt
mästarinna på de riktigt absurda replikerna, tycker jag, och därmed är det
kanske inte så konstigt att hon är en av de bästa översättarna av
Knase-serier. Även om det inte är Knase som fäller alla de absurda
replikerna så är det ofta i Knase-serier som de allra absurdaste dyker upp.

Tja, någon som kan identifiera följande klassiker (och bekräfta eller
tillbakavisa ifall det är Emond eller inte?):

"Alle man står still som en stum fisk, tills vi hittar den
knyckta stångkorven!"

"Avveckla Förenade Strunt och Bjäfs och köp så mycket som
möjligt av AB Lappri och Vindböjtel!"

"De här typerna är knäppigare än mina knäppkängor!

"Det här är ingen barnvagn... och inget barn heller... jag har
varit och handlat!"

"Det var som katten! Hans tillgjorda uppriktighet är
minst lika välspelad som min!"

"Enligt general Knutte Muskel kan de flesta ankor idag inte ens
göra fyrtio armhävningar före frukost!"

"Från och med nu är mitt namn *Kufendorff*!"

"Hallå gott folk! Här får ni skräp gratis!"

"Hallå! Vad menas? Ni lämnade en *tom* flaska och en *full* katt!"

"Hur stavar man till tvättmaskin?"

"Jag ska gå in i främlingslegionen och bli munk!"

"Jag tycker ni har armbågen i min soppa!"

"Jag vet, att madame Curie, Indira Gandhi och Alva Myrdal är
kvinnor... men jag ger dig inget jobb som reporter... det är för
ansträngande!"

"Kom tillbaka, kära barn! Vi skall leka "krossa lampan"!"

"Krokodiler bor i pansar-plåt! De är så rara, att man kan gå åt!"

"Man lägger örat till dörren... vrider på sifferskivan och
ser lurig ut!"

"Nåja, hjort är hjort! Nu fortsätter vi vår muntra lilla utflykt!"

"Påpeka likheter och skillnader mellan den utdöda
cro-magnon-människan och det nu levande jordsvinet med särskild
tanke på hur moderna bostäder bör vara utformade!"

"Så *flott*... så *stiligt*... så... så... *dyrt*!"

"Så'nt struntprat! Här ska det bli *platt* och *praktiskt*, killar!"

"Tillåt mig att lämna ett litet bevis på att ni kommer att
få böta för allmänt förargelseväckande uppställande av skräp
på er gård!"

"*Utmärkt*... jag tänkte på Rodin, men du är faktiskt billigare!"

"Vill du bli en däst, rik fetknopp eller inte?"

"Åhh... ett väldigt vackert böteskvitto!"

"Ångat sjögräs, förvällda tallbarr... *vattnas* det inte
i munnen på dej?"