Re: Kajsa rimmar på .....

Andreas Jansson andreas.jansson at home.se
Ons Juli 22 10:25:08 CEST 2009

> Kalle fäller då den för sammanhanget vågade kommentaren (och jag citerar
nu fritt från minnet): "Jag vet bara en sak som rimmar på Kajsa, och det är
inte särskilt romantiskt".

Hej!

Jag läste och skrattade gott åt en liknande fras i en Vicar-serie så sent
som i förrgår! Tidningen är Kalle Anka nr 24 1996 och serien heter "Poetisk
rättvisa". Den har kod D95011.

Resume:

Kajsa har låtit sig tjusas av Uno Löje, Ankeborgs mest berömde poet, en
rutrockig rival i bockskägg och polotröja. Kalle som mest är intresserad av
att spela baseball med knattarna (och har fullständig låsning på sina
fantastiska skruvkast) måste naturligtvis försöka att vinna tillbaka sin
Kajsa genom att överträffa Hr Löje i känslosamhet och romantik, naturligtvis
med föga framgång. När Kajsa och Löje tas som gisslan vid en konstkupp får
Kalle chansen att uppvisa sina färdigheter ned slagträ och skruvade kast. I
sista bildrutan knockas Uno av en stor kokosnöt som Kajsa brutalt kastar i
huvudet på honom.

Passagen med den liknande frasen:

Grönmössig ankunge (för att inte inveckla mig i vem jag anser att det är):
"Strunta i henne, farbror Kalle! Hon kommer ändå alltid tillbaka!" Vi spelar
vidare!"

[Anm: Insiktsfullt!]

Kalle: "En annan gång! Jag ska bevisa för Kajsa att jag är _minst_ lika
poetisk som den där rutiga humlestören!

[Nästa ruta]
Kalle: Nu ska vi se! Vad finns det som rimmar på "Kajsa!? Nää... jag
försöker igen!"
Ankungen: Han måste ha gjort sig illa i skallen!

Jag kan inte annat än imponeras av hur många roliga uttalanden/pratbubblor
denna serie innehåller, när jag nu läser om den!

Referensen till Uno K Öjer fick mig nu dessutom att erinra mig något gammalt
här på ankismlistan och det visar sig att det var Åsa Johansson som
efterfrågade en sammanfattning av serien ifråga för två år sedan, med
anledning av hennes doktorsavhandling. Jag hittade även, vid sökning på Uno
Löje, en felaktig hänvisning till KA nr _25_ 1996 på en Bruno K Öijer-blogg.

Med vänlig hälsning,
Koll. 2114 Andreas Jansson