SV: En Laddad Historia

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Fre Juli 24 02:49:30 CEST 2009

Nu har denna serie från att ha snurrat runt på diverse bloggar
nu uppmärksammats även av nyheter24 på
<http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/284834-egmont-talar-ut-om-fildelningsserien-i-kalle-anka>.

Där uttalar sig bland andra Fredrik Strömberg (exkollusor) och Marcin de
Kaminski (ännu ej medlem i NAFS(k)) och misstänker båda att det är ett
beställningsjobb.

(Strömberg skriver mer om detta på
<http://www.sekventiellt.se/2009/07/propaganda-in-donald-duck.html> och
de Kaminski på <http://marcin.webbop.fi/post/61346)>.)

> Strömberg gör bedömningen att serien gjorts i Holland, där en
> rättegång för närvarande pågår mot fildelningssajten The Pirate Bay.

Den märkliga holländska rättegången spelar förstås inte in i vilket
fall som helst, för så snabbt går det ju inte att reagera på
dagsaktuella händelser. Denna holländska serie publicerades i original
första gången i december 2007. Inducks:
<http://coa.inducks.org/s.php/x/H+26308>

Den väckte uppmärksamhet även där och då. Se
<http://www.endandit.nl/entertainment/media/2007/12/02/donald-duck-stelt-teleur-met-moralistische-strip>.

Ruud Straatman som har skrivit denna tvåsidorshistoria för holländska
Oberon har skrivit många korta historier före och efter den, mer eller
mindre inspirerade. Visst är denna serie dålig och pekpinneaktig, men
jag tror ändå inte att det behöver finnas något speciellt bakom dess
tillkomst, utan jag tror att det bara är en i raden av försök att
placera in moderna situationer i Kalle Anka.

Om inte annat är den konstig som propaganda bl.a. för att Knattarna
gör en (antagligen olaglig) nedladdning tillsvidare utan att det
fördöms utan framstår som en smart grej; och eftersom serien i
slutändan fokuserar på skivbolagsägaren (Joakim) medan propagandan
brukar rikta uppmärksamheten bort från sådana och mot artister istället.

Som jag ser det har Straatman inte gjort något värre än skrivit en
dålig oinspirerad korthistoria -- ett ganska vanligt "brott". Men
minst någon på Egmont har brustit stort i sitt omdöme i och med denna
publicering. En laddad historia, indeed.

/699