SV: En Laddad Historia

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Juli 28 12:51:30 CEST 2009

Ole Damgaard skrev:

> Och även danska tidningar: http://politiken.dk/kultur/article758590.ece

Och där är alltså historien att det har blivit en debatt i Sverige.
(Publikationen i Danmark »var ikke noget, der gav nogle reaktioner«.)

Lite intressant förresten att Egmont i Sverige hänvisar till att
»historien tidligere har været bragt i en række andre lande uden, at
det vakte opsigt« vilket jag ställer mig lite tveksam till. Inducks
känner i alla fall inte till något annat än ursprungspubliceringen i
Holland 2007 före de skandinaviska publikationerna ny nyligen.

Senaste kapitlet i denna historia var i P3:s Brunchrapporten idag.
Lite blandat prat om propaganda i Kalle Anka och andra serier. Fredrik
Strömberg var med igen.

På kommentarerna på
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3182&artikel=2995490#srComments
nämnde någon den här tidigare diskuterade repliken "Joakim von Anka
förälskad i nå'n sminkad slyna. Bah! Löjligt!" som "konstigare" och
det tog de därför också upp kort i programmet.

/699 Per (som tycker det är lite roande att det finns en ankistisk
     aktuell snackis -- det är inte så vanligt)