En Laddad Historia

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors Juli 30 14:29:05 CEST 2009

Magnus skrev:
> [...]

Hedda svarade:
> Du verkar vara av åsikten att serietecknarna ska få göra som de vill
> medan vi läsare ska hålla tyst.

Knappast. Vi är många som har uttalat oss om att vi tycker att den
serien är dum och olämplig. Det är
jag tämligen säker på att Magnus inte har några problem med. Men du
har inte bara yttrat dig, utan du
har vänt dig till en statlig myndighet för att få den att ingripa mot
en av parterna som yttrat sig! Det är
något annat, och min personliga åsikt är också att det var fel gjort.
Inte för att jag bryr mig så mycket
i och för sig; jag tittar mest roat på.

Den aspekt som jag tycker har varit intressantast ur ankistisk
synvinkel i denna historia har varit att den
så tydligt visar på problem med att den svenska redaktionen inte bryr
sig om vilka serier de publicerar.
Vad jag har förstått så har de egentligen möjlighet att påverka detta.
Det är bara det att de nästan inte
använder sig av den möjligheten, utan tar den samskandinaviska mixen
rakt av. När det nu dyker upp
lite kritik mot en serie så svarar de nästan genast att det var dumt;
den borde de inte ha publicerat; men
det var ju bara två av fantasiljoner sidor och serien är ju faktiskt
gjord i Utlandet! Med en redaktion för
vilken det var självklart att alltid aktivt välja vilka serier man ska
publicera skulle detta knappast ha hänt,
förutom att det antagligen överhuvudtaget skulle ge en mer levande tidning.

Gissar jag, men vad vet jag; jag har inte läst nån ny KA&C:o på länge.