Re: SV: Fortsättningen på CBSV

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Juni 18 11:00:57 CEST 2009

Christian S:

>Personligen tycker jag det är att mjölka pengar ur samlare. När jag tecknade
>prenumerationen var det på 30 band, vilket kostade mig 16-17.000. Nu vill
>Egmont att jag ska punga ut med ytterligare tusenlappar för ett verk jag
>redan trodde var komplett (och som jag dessutom fått intyg på att det ska
>vara komplett).

>Nej, sätt gärna Carl Barks namn på men låt det inte vara en del av CBSV.

En fullt adekvat invändning. Jag är ganska säker
på att det också kommer att bli precis så.
Visserligen sitter jag inte i någon beslutande
eller verkställande position här, men på den
tiden jag var med och förhandsplanerade de här
sakerna i det nordiska CBSV-rådet, så var man
från början väldigt tydlig just med detta. Det
skulle precis som du säger inte vara
avtalsmässigt försvarbart (eller ens tillåtet?)
att kalla de nya böckerna för CBSV. Det är väl
mest bland fansen som man informellt säger
"tilläggsvolymer". Jag ser att jag själv gjorde
mig skyldig till det när jag svarade på det
första inlägget, och det slarvet får jag väl be
om ursäkt för. På den norska webbsidan ser jag
att det står "ny --- bokserie", "oppfölgere" och "enkelstående bind".

Däremot är det kanske rimligt att marknadsföra
böcker om Carl Barks till gamla köpare av CBSV.
Man kan gott och väl tänka sig att den
kundkretsen har ett sådant intresse. Sen får man
väl se hur pass "lika" de blir i utförandet ...
det har jag verkligen ingen som helst aning om.