Re: Musses brandförsäkringsnummer

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Mars 24 14:51:59 CET 2009

Olof:

>Det har kanske inte så mycket med den här diskussionen att göra, men
>jag är nyfiken ändå: I de fall där du äger både den första och den
>senare Bästistutgåvan, har du observerat några större skillnader?

Det finns enstaka skillnader, såvitt jag minns.
Det kunde hända att man rättade eller
moderniserade några av Norbecks formuleringar,
eller kanske gjorde ändringar pga utrymme i
pratbubblorna. Detta var ju inte rena nytryck av
de gamla häftena, utan de textades för hand till
skillnad från de gamla maskinsatta. Då passade
man tydligen på tillfället att göra lätta
redigeringar av texterna om det behövdes, precis
som man normalt alltid bör göra vid nyutgåvor.
Men jag har inte sparat anteckningar om några exempel.

Sen la man ofta till titlar på serierna i
nyutgåvorna, och det är ju en ändring så god som
någon. Det var uppenbarligen titlar som man
hittade på själv för stunden. När jag inte hade
nyutgåvan kunde jag ändå hitta titlarna på
INDUCKS ibland, så att jag kunde ta med dem i
registret, men det kan hända att jag missade några.