Re: Julprogrammet 50 år

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Ons Okt 28 15:51:08 CET 2009

Högst upp på min önskelista skulle naturligtvis vara att få se HELA
originalprogrammet i sin ursprungliga klippning som det visades 1958 i
amerikansk tv och 1960 i svensk. Men det är väl en omöjlighet, tyvärr.
Kanske som ett program i serien "Minnenas television"?

Däremot skulle det kanske vara ett mera realistiskt önskemål att få se
originalintroduktionen till programmet: Tingeling trollar fram Walt Disney
i lilleputformat på spiselkransen i ett julpyntat rum. Walt säger några
ord om att man kanske ska vara i lilleputformat en sån här dag, för julen
är ju något större än vi själva. Sen önskar han god jul och lämnar över
till de tecknade figurerna. (Inom parentes kan nämnas att något av de
sista åren som Walt Disneys introduktion fanns med hade man visat
Teskedsgumman som julkalender. Det året löd Bengt Feldreichs speakertext
passande nog: "Kanske ska man vara liten som ena tesked en sån här
dag...")

Ett annat inslag som var specialgjort för det här programmet är en
förlängd början på kortfilmen "Toy Tinkers" där vi får se Piff och Puff
hugga sin julgran (en liten topp från en ofantligt stor gran), ta hem den
och klä den. Den sekvensen har inte varit med sen sextiotalet, och det
skulle vara kul att få se den igen.