Jag Kalle Anka

Johan Anglemark johan at anglemark.se
Fre Sep 4 08:56:10 CEST 2009

Tomas Eklund skrev till mig privat, jag har försökt att dirigera om
brevet till listan men vet inte vad listan tycker om det:
> Jag vet inte om jag blev så mycket klokare. På papperet verkar ju "Jag Kalle
> Anka" helt klart vara den bästa antologin. Men mottagandet här på listan
> kändes något svalt.

Du kan jämföra hur bildrutorna redigerats om här:

Den finurliga farbror Joakim:
===============================
Jag, Kalle Anka:
http://outducks.org/webusers/webusers/2009/04/dk_ds_1974p125_001.jpg

"Original"-version:
http://outducks.org/webusers/webusers/2006/08/us_fcbd_03b_001.jpg

Vilse i Anderna:
================
Jag, Kalle Anka:
http://outducks.org/webusers/webusers/2009/04/dk_ds_1974p033_001.jpg

"Original"-version:
http://outducks.org/webusers/webusers/2007/05/no_dd2006b15b_001.jpg

Barks som historiemakare kommer till sin rätt i _Jag, Kalle Anka_ men
inte Barks som seriekonstnär. Jag skulle säga att det beror på vad du är
ute efter. Vill du uppleva den fulla storheten hos Barks ska du hitta
bättre utgåvor, är du mest nyfiken och vill få en glimt av Barks som
geni duger _Jag, Kalle Anka_ utmärkt.

Men YMMV som amerikanerna säger.

/1266
--