Re: Kalle (och Hobbe) och Guldböckerna

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Ons Sep 16 10:07:25 CEST 2009

Den 16 september 2009 09.55 skrev Tomas Eklund <tomas at eklund.com>:

> Tja, min undersökning visar att de sjutton guldböckerna, trots att de
> betingar ett värde av 1,125 troy uns guld, inte innehåller så värst många av
> de största guldkornen. Av topp tio på NAFS(k) BBLS återfinns endast ...

Observera dock att den topplistan bara handlar om Barks långa serier! Många
av hans bästa serier finns bland hans tiosidare. (Och förstås att
(nästan) allt är
bra, hursomhelst.)

> Okej, visst. Smaken är som baken och allt det där. Serieredaktören som
> gjorde urvalet valde kanske sina egna favoriter, men jag kan inte skaka av
> mig den smått kusliga känslan av att kanske, kanske så var det ingen
> Kalleist som valde vilka serier som skulle ingå i Gudböckerna utan en totalt
> ointresserad sälle som valde med ögonbindel och dartpilar.

I alla fall i början så var urvalet inriktat mot serier som inte fanns
(lätt) tillgängliga
på svenska då, så det var mycket välkommet, skulle jag säga.

/699 Per