Årtal på Joakims turkrona?

Johan Anglemark johan at anglemark.se
Sat Jan 2 22:42:00 CET 2010

Stefan Persson wrote:
> Vad finns det för serier där man ser årtalet på Joakims turkrona, och
> vad är det i så fall för årtal? Jag kan bara komma på två serier, som
> båda har olika årtal:
>
> 1857: Storleken har betydelse (Kalle Anka & C:o 1-2/2010)
> 1875: Den siste av klanen von Anka (http://coa.inducks.org/s.php?c=D+91308)
>
> Intressant för övrigt att det i båda serierna är samma siffror i
> årtalet, fast i olika ordning.

Enkelt: 1875 är rätt och 1857 råkar ha bokstäverna omkastade, annars
hade det varit en turdaler. (Kronan introducerades inte förrän 1873.)

/1266
--
Johan Anglemark     http://fanspan.wordpress.com
Lingonvägen 10      018 - 12 45 44 hem

DISCLAIMER: Generally speaking, what I write should not be
construed as necessarily accurate or factual. When I have no
idea what we're discussing, I just make something up.