Tjuren Ferdinand...

Dubbningshemsidan - Daniel Hofverberg daniel at dubbningshemsidan.se
Tors Dec 22 23:54:11 CET 2011

Jag håller med att "Pluto, Ferdinand och Tre små grisar" var en intressant
och trevlig kavalkadfilm. Enligt mina anteckningar innehöll den följande
kortfilmer i angiven ordning:

Blommor och träd/Flowers and Trees, 1932 (ingen dialog)
Tre små grisar/Three Little Pigs, 1933 (dubbad)
Haren och sköldpaddan/The Tortoise and the Hare, 1935 (engelska med svensk
text)
Tre ensamma kattungar/Three Orphan Kittens, 1935 (engelska med svensk text)
Kusinen från landet/The Country Cousin, 1936 (ingen dialog)
Den gamla kvarnen/The Old Mill, 1937 (ingen dialog)
Tjuren Ferdinand/Ferdinand the Bull, 1938 (dubbad)
Den fula ankungen/Ugly Duckling, 1939 (ingen dialog)
Plutos bättre jag/Lend a Paw, 1941 (dubbad)

Om man enbart räknar med traditionella 7-minuterskortfilmer, så får jag det
till att kavalkadfilmen innehöll alla utom två som Disney vunnit Oscar för -
de som återstår är "Der Fuehrer's Face" (1942) och "Toot Whistle Plunk and
Boom" (1953). Därutöver tillkommer också "Nalle Puh och den stormiga dagen"
(1969), som vann Oscar för bästa tecknade kortfilm men som ju är nästan en
halvtimme lång.

En nedbantad och omdubbad version av samma samlingsfilm släpptes ju för
övrigt på VHS i mitten av 1990-talet, innehållandes 7 av de 9 kortfilmerna
(alla utom "Tjuren Ferdinand" och "Blommor och träd"); men med något omgjord
ramberättelse/berättartext och omdubbad med nya röster gjord av KM Studio.
Den VHS-filmen hette "Disneys Oscarskavalkad". Ingen av dubbningarna som
användes för kortfilmerna i bioversionen har tyvärr släppts på VHS eller
DVD, och den enda som kommit att användas i större skala är just "Tjuren
Ferdinand". Alla kortfilmerna har istället blivit kända med nya dubbningar
under 1990-talet för olika VHS- och DVD-filmer (inklusive "Tjuren
Ferdinand", som på VHS och DVD har en bedrövlig omdubb som är under all
kritik).

/Daniel Hofverberg,
Dubbningshemsidan

http://www.dubbningshemsidan.se