Fantagraphics ger ut Barks

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Feb 22 23:06:12 CET 2011

Det finns en kort intervju med Rich Tommaso som fixar färgläggningen
till Fantagraphics Barks-samlingsverk på
http://robot6.comicbookresources.com/2011/02/rich-tommaso-on-re-coloring-the-carl-barks-comics/
och precis som sagts tidigare är tanken att det blir tämligen troget
första färgläggningen.

Tommaso säger förresten att han tror att Barks "provided colorists
with hand-colored mock-ups to follow". Det känner jag inte igen. Nog
är det väl så att han bara skrev "röd!" i marginalen nån enstaka gång
när det behövdes (och har anmärkt på i intervjuer att sånt ofta inte
följdes ändå). Jag är helt för att efterlikna en klassisk
seriefärgläggning utan flådiga gradienter, men tycker det verkar
onödigt att följa förstafärgerna slaviskt.

/699 Per ("What's the idea of coloring the city water supply?")