Fantagraphics ger ut Barks

Simon Wigzell swigzell at gmail.com
Sön Jan 2 21:16:20 CET 2011

Jahapp, 4:e gången gillt för min del; ska se om det blir bästa utgåvan hittills ;-)

Talar mot: Det är Fantagraphics; två volymer / år planerade -> en volym / år i realiteten -> 30 år innan klart. De har skött sig vad gäller Peanuts men vad jag har hört är enda orsaken där att deras ekonomi hänger på den utgivningen...

Talar för: Apropå den hemska färgläggingen i vår egen kompletta utgåva: "Personally, I can’t stand that kind of recoloring, where it looks like what used to be called airbrushed, with the gradations of tone and the sculpting and modeling and so forth. To me, that’s a betrayal of how they were originally published and how Barks drew them for reproduction. So we’re going to go with flat colors,...". Helt rätt tänkt. Och jag vet att det här kan verka helgerån för en del, men jag är glad att de inte kommer köra med oversized-format. Barks gör sig bäst i serietidningsstorlek, och för egen del kommer det innebära att jag kan ta fram Another Rainbows utgåva om jag vill läsa Barks som samlare, dvs så nära hans original man kan komma (stort format, svartvitt), och Fantagraphics om det är för att läsa dem som bra serier.

Någon som vill köpa alla Gladstone-albumen? Eller jag kanske ska vänta med det tills 2026 (eller 2041, om min misstanke om frmatida förseningar kommer stämma) :-)

Simon W.