Fantagraphics ger ut Barks

Olof Siverbo olof.siverbo at gmail.com
Mon Jan 3 19:13:30 CET 2011

Simon W:
> Men det är klart, det skulle bara förklara varför de inte kör i
> albumformat och inte varför i sub-tidningsstorlek. Kanske beroende på
> att de gamla tidningarna var lite större än dagens?

Nja, jag antar att formatet är 90 procent av *dagens*
serietidningsformat. (Rätta mig om jag har fel!)

> Eller så har Dark
> Horses Little Lulu-böcker sålt så pass bra att man försöker härma dem
> (de är också en smula mindre än en vanlig tidning,

Kanske det. Fast jag har en känsla av att Barks kommer att lida mer av
förminskningen än Little Lulu. (Detta sagt med all respekt för LL,
även om jag knappt har läst serien.)

Joakim G:
> Förmodligen för att det blir lättare för bokhandlar att placera dem i sina
> hyllor då.

Det låter faktiskt högst sannolikt. Det kanske t o m finns en
standardhöjd för bokhandlarhyllor i USA, i alla fall hos de större
kedjorna.

/Olof