Syrsa eller vessla?

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors Juli 7 23:30:36 CEST 2011

Man kan undra om alla riktigt inser hur tecknad film fungerar. Eller i
alla fall hur det var med det de första åren med långfilmer. Torsten
Winge har berättat en lustig sak om det.

Torsten Winge är han som gjorde Benjamin Syrsas svenska röst i
Pinocchio 1940.  (1995 gjordes en nydubbning:
http://www.dubbningshemsidan.se/omdubbningar.php).  Winge har spelat i
en mängd filmer, både tidigare och senare,

  http://www.imdb.com/name/nm0935016/

men var vid den tiden nog framförallt känd som skådespelare på Dramaten.

  http://www.dramaten.se/dramaten/medverkande/Rollboken/?qType=person&value=5450

Detta har han berättat:

  På en av Stockholms guldkrogar stötte han en dag ihop med en baron
  från sydsidan av vårt land, som han inte sett på många år. Torsten
  hade då nyligen lånat sin röst åt Benjamin Syrsa i en tecknad film
  av Walt Disney. Den glade baronen, förtjust över att återse sin vän,
  klappar om honom och säger med högadlig skorrning: ”Käre Torsten,
  ett så lustigt sammanträffande, jag såg dig på biografen i Malmö
  häromdagen och då sa jag till min högt ärade hustru: Det är ju
  alldeles förbålt som Torsten håller sig ung och spänstig. Du rörde
  dig ju kvickt som en vessla på den vita duken. På min ära bra gjort,
  gamle vän.” Sånt både värmer och förskräcker, kommenterade Torsten.

(Citerat från Från mun till mun: teaterhistorier samlade av Stig
Järrel, 1970.)

Det tyckte jag var roligt.
/699 Per

P.S. ”Ingen vill betala för Kalle Anka-komiker” säger Peter Wahlbeck
på http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article13286831.ab .
Är det verkligen så?!