Re: Koll Diös

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Mars 2 12:14:47 CET 2011

H.O. Thulin:

>Var hemskt trevligt att se hr Diös (och i
>andanom höra honom kvacka) i senaste
>Språktidningen. Just artikeln kanske inte var
>någon direkt höjdare, men den vänder sig ju till
>en mindre bildad krets än listan.
>
>Men börjar mitt minne svika mig? Var det inte fråga om rökt räkost?

Jag får likaledes säga att det var trevligt att
höra av koll. Thulin på listan igen. Och för att
förklara sammanhanget för listläsare som inte
håller sig med Språktidningen, så handlar det om
en återgiven replik från Barksserien "Vildhundarnas drottning" (US 62):

"I Costa Rica tål de inte att min rika råkost
råkar kosta mer än rostad räkost!"

Så hoppas jag att det stod i Språktidningen, för
det var meningen, för så tror jag att det har
stått i både Guldbok 9 och CBSV 27.

Det sorgliga svaret blir nog därmed att den enda
som är rökt i sammanhanget är koll. Thulin själv ... ;-)