Re: Paul Murry 100 år idag

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Fre Nov 25 15:00:33 CET 2011

Ja, hurra! Om jag skulle plocka fram någon Murry idag och läsa med
anledning av jubileet vad ska jag välja då? Vad är det allra bästa han
gjort? Jag har aldrig själv haft några tydliga favoriter av det.

Det jag minns mest är nästan det jag inte läst! Dvs. de
följetongsserier med Musse & Långben som jag som barn bara hade läst
början eller en del mitt i av och undrade vad som hände sen. Ett
exempel är Ett kungarike bland molnen där jag undrade så hur det
skulle gå. Långt senare samlade jag på mig de saknade tidningarna och
läste fortsättningarna, men det var inte alls samma sak då.

Min enskilda favoritruta av Murry är kanske den där Långben säger "Ho
ho lilla häxmästare, här är jag!" (rätt citerat?), för den är bara så
sjukt kul.
--
/699 Per (pip)