Fopoll

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Juni 11 11:52:30 CEST 2012

>Ja, det verkar väl vara i pocketarna som det funnits mest fotboll.

Må så vara, men nog är det ett relativt vanligt
ämne även i veckoblaskan. Inte minst varje gång
det är stora mästerskap - då kör man numera
alltid en eller flera temaserier, ofta
specialskrivna inför just den aktuella turneringen.

Sen har det ju funnits en hel svit med äventyr
där Teddi, Freddi och Gilbert spelar i ungdomslaget BK Blåbär. Exempelvis:

http://coa.inducks.org/comp2.php?default_o=1&zse=on&xapp=Coach+from+Riverside+Rovers

Och hur många gånger genom tiderna har Kalle inte
våndats över alla cup- och seriefinaler mellan
Ankeborgs-Plättarna och Gåseborg? Och så vidare,
och så vidare. Enligt en snabbkoll i mitt
textarkiv har fotboll nämnts i ca 100 olika
serier i KA & C:o under 00-talets tio årgångar.
Många omnämnanden är förstås mest i förbigående,
utan att själva serien handlar så mycket om
idrott ("Safirer stora som fotbollar!"), men
samtidigt kan det finnas andra exempel där ordet
inte nämns eftersom det syns vad som försiggår.

Jag tycker det känns som att temat återkommer
lagom ofta utan att bli tjatigt (utom kanske just under mästerskapen då).